Prikkelverwerking

11
‘Mijn kind wil helemaal niet schommelen en vindt het heel vervelend als ik hem optil!’

‘Ons zoontje van vijf likt aan alles wat hij in handen krijgt. Soms zelfs aan de lantaarnpaal!’
 ‘Zij haalt de gevaarlijkste capriolen uit en is echt nergens bang voor.’
‘ Mijn dochter vindt het verschrikkelijk als ik haar haren borstel. Het is iedere keer weer een drama.’
‘Ik heb een hoogsensitief kind. Zij vindt het moeilijk om vriendjes te maken; op het schoolplein staat zij het liefst langs de kant’
‘Mijn zoon is zo onhandig: bijna elke week gooit hij wel een beker drinken om en hij botst vaak tegen dingen aan.’



Sensorisch betekent zintuiglijk. Bij onze zintuigen denken we meestal aan de ogen, de oren, de reuk, de smaak en de tast. Belangrijk zijn echter ook onze ‘verborgen’ zintuigen: het bewegings- en evenwichtsgevoel en het gevoel uit onze spieren, gewrichten en inwendige organen. Gedurende de dag krijgen we voortdurend prikkels vanuit ons lichaam en vanuit de omgeving. Tijdens de ontwikkeling van baby tot volwassene wordt de informatie vanuit de verschillende zintuigen met elkaar in verband gebracht. Op deze manier leren we onze omgeving te begrijpen en ons lichaam te gebruiken. Dit proces heet sensorische integratie.

Bij sommige kinderen verloopt de verwerking van zintuigprikkels niet zo vanzelfsprekend als het eigenlijk zou moeten. Deze kinderen kunnen zich onveilig voelen, zich onveilig gedragen of dagelijkse activiteiten kunnen voor hen moeilijk zijn om uit te voeren. Vaak nemen deze kinderen de zintuigprikkels anders waar; prikkels kunnen sterker waargenomen worden of juist minder sterk. Vaak spreken we dan over overgevoeligheid of ondergevoeligheid.

De ergotherapeuten van Paradocs hebben veel ervaring met het behandelen van kinderen met deze problematiek. Tijdens de therapie wordt gebruik gemaakt van allerlei spelmateriaal, waarmee we het kind uitlokken tot onderzoekend spel. Terwijl het kind met plezier aan het spelen is, ontwikkelt hij zich. Het spelmateriaal biedt namelijk de mogelijk om de hoeveelheid zintuigprikkels af te stemmen op het kind en om bepaalde motorische activiteiten uit te lokken. Hiermee leert hij op een goede manier om te gaan met de prikkels en wordt het proces van sensorische integratie gestimuleerd.

Behandeling vindt meestal plaats in de praktijkruimte. Afstemming met de ouders en andere betrokkenen is hierbij van groot belang, want samen kunnen we meer bereiken en meer betekenen voor het kind!